Přeskočit na hlavní obsah

Feminismus, zrada a válka v jednom hezkém fantasy balíčku | Prozřetelnost ohně

Možná si pamatujete na mou nadšenou recenzi na první díl Kroniky Netesaného trůnu, Císařovy čepele. Okamžitě po dočtení jsem věděla, že potřebuji druhý díl, a tak jsem si o něj napsala v rámci spolupráce s nakladatelstvím Fantom Print, které mi jej zaslalo. Bohužel do mých čtecích plánů zasáhla škola a moje neschopnost dočítat série, a tak jsem se k němu dostala až na konci března.

Po událostech v Císařových čepelích jsou Valyn a Kaden konečně spolu a mohou se tak se zradou jejich rodu vyrovnávat s bratrskou podporou. Jenže jejich vzájemná cesta nebude trvat dlouho a znovu se rozdělí. Adare v hlavním městě se mezitím chystá uprchnout a zastavit il Tornju, o němž se domnívá, že zavraždil císaře a zároveň jejího otce. Jenže všichni tři mladí Malkeeniani brzy pochopí, že zrádci se skrývají úplně všude a neměli by věřit nikomu, pokud se nechtějí stát spolupachateli na zničení samotné říše.


Ačkoli od chvíle, kdy jsem dočetla první díl, uplynulo téměř čtvrt roku, trvalo mi zorientovat se v ději jen chvíli. Kniha začíná naprosto strhujícím prologem, ze kterého mě mrazí ještě teď, a v němž nám autor trochu odkryje osobnost mrtvého císaře a dětství sourozenců. A potom už to jede, začátek mi sice přišel místy trochu vleklý, ale brzy se to napravilo a já jsem musela číst dál a dál. Všechny tři dějové linie mě hrozně bavily, každá v sobě měla něco a já vždy, když jsem se měla přesunout k jiné, byla hrozně naštvaná, že musím tu předchozí opustit, a zároveň natěšená, co se tam stane.

Po příběhové stránce mě Prozřetelnost ohně obecně bavila mnohem víc než Císařovy čepele. Bylo to záživnější, akčnější a smysluplnější, což je co říct, protože už z předchozího dílu jsem byla nadšená. S tímto tempem jsem zvědavá, co na mě autor vytasí u Posledního smrtelného pouta, závěrečného dílu této trilogie.

Navíc všechno hrozně dobře fungovalo. Válečná strategie byla naprosto bezchybná, pokud můžu soudit očima laika, fakt to na mě působilo, že se v tom autor vyzná. Postavy jednaly inteligentně a uvěřitelně, dialogy mezi nimi se mi zdály reálné. Navíc, i když vám někdo nemusel být sympatický, všichni tam měli svůj účel a nakonec jste přemýšleli nad tím, zda i ten největší záporák nakonec nemá dobré důvody.

Pokud mě někdo opravdu vytáčel, tak to byl ke konci knihy Valyn. Ti, kteří četli, mě snad pochopí, ten kluk byl prostě tak hloupý! Na druhou stranu jsem ale si ale nebyla schopná přát, jako to mám u spousty jiných knih, aby prostě zmizel někam pryč, protože tam měl svůj účel. (Na druhou stranu jsem si fakt oblíbila Adare, to je ta pravá ženská síla!)

Protože právě takové mírně feministické myšlenky tam v Adařině dějové linii (a nejen v ní) zaznívaly. Kdybych vám to měla přiblížit blíž, neobešlo by se to bez spoilerů, tak se musíte spokojit s tím, že Adare nic nedostane zadarmo a ví o tom, ale ukáže se, že je schopnější než jakýkoli muž, což brzy pochopí i ostatní. Nicméně i další ženské hrdinky jsou úžasné, nezávislé, silné a já je fakt zbožňuju, zároveň ale autor nenarušuje to, jaké postavení v tehdejší společnosti ženy měly.

A ten nádherný a květnatý jazyk, jakým je celá kniha psaná, to je prostě dokonalost, vážení! Každé slovo je poklad a já smekám před paní překladatelkou, která tohle dokázala tak báječně vytvořit, protože ta bezpochyby skvělá slova v originále převedla do téhle dokonalé formy v češtině.

Až na začátek, kdy jsem se potřebovala znovu začíst, osvěžit si, kdo se jak jmenuje, a na pár zdlouhavých scén v poslední třetině, to bylo fakt skvělé a já se už moc těším, až si přečtu i poslední díl. Pokud máte rádi fantasy, tohle by vás rozhodně nemělo minout! Tak co, už běžíte objednávat? Klikněte sem a dostanete se přímo na stránky nakladatelství.

Autor: Brian Staveley
Překlad: Petra Kubašková
Žánr: fantasy
Série: Kronika Netesaného trůnu (2)
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Fantom Print
Počet stran: 524
Cílová skupina: všichni, kteří si chtějí přečíst kvalitní fantasy (a četli první díl)
Mé hodnocení: 91 %

Komentáře