Přeskočit na hlavní obsah

Čtení přímo od Satana | Odměna z pekla

V únoru se ke mně díky spolupráci s nakladatelstvím Fantom Print dostala knižní novinka, fantasy nesoucí název Odměna z pekla. Kniha mě zaujala díky neotřelému námětu a prostředí (které bylo opravdu originální a také ho vnímám jako jediný klad knihy), a tak jsem se rozhodla ji zkusit, ovšem už pár prvních stran mě přesvědčilo o tom, že tohle zkrátka není kniha pro mě.

Odměna z pekla vypráví příběh o Smithovi, lovci odměn, který se po smrti ocitá v pekle, a tak se domluví se samotným Satanem na splnění úkolu, který by mu mohl vykoupit svobodu. Jenže když přijede zpět do ospalého městečka Falling Rock, aby mohl svůj úkol splnit, zjistí, že se tam musí potýkat s daleko větším problémem, než zpočátku očekával.


Že vám přijde, jako by anotace slibovala akcí překypující příběh, do kterého se začtete na prvních stránkách a budete hltat každé slovo? Já si to taky myslela, klid. Ale ve skutečnosti se Odměně z pekla veškerá akce vyhnula si jako Harry Potter coby literární postava sympatiím svých čtenářů.

Při čtení jsem měla pocit, jako bych sledovala film v televizi a u toho něco hledala na mobilu. Ačkoli jsem se snažila pozorovat, co se v něm děje, svou pozornost jsem na něj plně neupínala. Jediný rozdíl je to, že zatímco v situaci s filmem a mobilem si za to můžu sama, při čtení této knihy jsem se na ni fakt snažila soustředit. Bohužel mě nudila tak moc, že jsem prostě po pěti stránkách zjistila, že myslím na to, co si uvařím k obědu, popřípadě jsem se pokoušela vzpomenout na text básničky, kterou jsem recitovala někdy v páté třídě. To je taky důvod, proč jsem knihu o dvou stech padesáti stranách četla déle jak týden, vynásobte si totiž každou tu stranu v průměru dvakrát až třikrát, protože přesně tolikrát jsem to opakovaně četla.

Tato část, kdy jsem se opravdu nemohla začíst, přišla naštěstí až později, prvních zhruba šedesát stran mi kupodivu nesplývá do sebe. Tam jsem totiž byla tak neskutečně rozčílená, že jsem všechno vnímat musela. O autorech nic nevím, nicméně to, jak v knize prezentují vztah k ženám, je nechutné. Zatímco všechny mužské postavy měly jméno, veškeré ženské charaktery byly popsány jediným způsobem, tedy, značně obměněným, překladatel musel mít alespoň nějakou slovní zásobu. Buď to byly tlustý děvky nebo barový štětky, popřípadě ještě něco horšího, co tady ani nechci psát. 

Já nejsem nějak přecitlivělá na tyto věci, a když autor o někom napíše, že to je děvka, nevadí mi to, protože třeba v historickém fantasy je těžké se tomu vyhnout. Je to součást společnosti a považuji za normální, když dá spisovatel svým čtenářům vědět, o koho jde, ale nesmí zapomínat, že to je člověk se svým jménem, s rodinou a my chceme vědět víc než to, že je děvka a že je tlustá (všechny ženy byly buď tlusté, nebo blondýny s velkými prsy, co jsem tam vypozorovala).

Ruku v ruce s tímto problémem šla i přemíra vulgarismů. Jak jsem zmiňovala už v předchozím odstavci, mně to nevadí, když se to do knihy hodí a vystihuje to charakter postavy. Ale tady toho bylo jednoduše... moc.

Vzhledem k tomu, jak nám byli jednotliví protagonisté představeni, se už možná ani nebudete divit, že si pamatuju jenom Smitha a pak někoho, kdo se jmenoval Výplata. Totální zmatek ve jménech, totální zmatek v tom si vůbec určit, kdo že vlastně je ten člověk, o kterém bych přísahala, že se tam teď objevil poprvé. Totální zmatek obecně v celé knize. Nevím, jestli byl takto napsaný už originál, nebo za to může překlad, nicméně toho, co způsobil, že se ke mně dostal tak nesmyslný text, posílám za Smithem do pekla. 

Jak tohle shrnout? Nesmyslné, vulgární, hloupé, nudné, moje pocity z knihy jsou jeden velký zmatek. Pár plusových bodů získává za originalitu, ale upřímně bych radši do konce života četla jedno klišé za druhým než ještě jednou něco podobného tomuto. Nicméně věřím, že kniha si je schopna najít skupinu příznivců, jen já jsem prostě hodně mimo cílovou skupinu podobných děl. Pokud by ale vás zaujala, můžete si ji zakoupit třeba na stránkách Fantom Printu.

Četli jste Odměnu z pekla? Co na ni říkáte? A jak to vidíte s vulgarismy v knihách?

Odměna z pekla - Joe R. Lansdale | Databáze knihAutor: Joe. R. Lansdale, John L. Lansdale
Překlad: Zdeněk Milata
Žánr: fantasy, western
Série: samostatná kniha
Rok vydání: 2020
Nakladatelství: Fantom Print
Počet stran: 256
Cílová skupina: milovníci jednoduchých brakových příběhů
Mé hodnocení: 9 %


Komentáře