Přeskočit na hlavní obsah

Zná ji celý svět | Eliza a její nestvůry

Sotva Eliza vyšla, prosvištěla českým bookstagramem jako blesk a četl ji snad každý. S tímto faktem šla ruku v ruce i má vysoká očekávání, která rostla s každým nadšeným čtenářem a s každou pozitivní recenzí. Takže když jsem se k ní na začátku tohoto ledna dostala, docela jsem se bála, že mě knížka zklame. Nebojte, nezklamala. Ani v nejmenším.

Příběh zprvu vypadá celkem obyčejně. Hlavní hrdinkou je náctiletá dívka, která se snaží moc nevyčnívat, ve škole s nikým nemluví a nejraději tráví čas sama se sebou a s postavami, které vytvořila jakožto autorka jednoho z nejúspěšnějších internetových komiksů. Jenže když do školy přijde nový kluk a zároveň největší fanoušek jejího příběhu, Eliza propíchne svou bublinu, v níž se skrývá, a poprvé ve svém životě bude chtít trávit čas s někým, kdo nežije jen na stránkách a internetových webech. 


Na začátku čtete dál, protože vás kniha prostě baví, je příjemně napsaná a líbí se vám úryvky z Eliziných komiksů. Jenže to, co vypadá jako ohrané klišé, se vzápětí mění na silný příběh o lidských slabostech a prioritách, o tom, co nás naplňuje, a o jedinečnosti každého z nás. Je to kniha, která ve vás zůstane měsíce po dočtení, protože si v ní najdete věci a postavy, se kterými se ztotožníte, a budete přemýšlet, jak je možné, že se vám to podařilo s šestnáctiletou introvertní holkou, která nemá ráda skutečné lidi, když vy sami jste zarytí extroverti (ano, můj případ). 

A přece se toho autorce povedlo docílit. A jak s každou další stranou příběh graduje a postupně se propojují všechny důležité okamžiky i zprvu nezajímavé informace, vy se do něj zamilováváte víc a víc.

Ale příběh by nebyl tak úžasný, kdyby v něm nežily postavy, které mu na uvěřitelnosti dodávají. Všichni hrdinové jsou úžasní, všichni vás baví a každý tam má své místo. Musím sice přiznat, že Wallace mě v jednu chvíli docela dost vytáčel a připadalo mi, že autorka trochu vybočila z charakteru, který jsem si o něm vytvořila, ale to byla maličkost.

Čtení jsem si fakt báječně užila. Příběh měl spád, bavil mě, našla jsem v něm miliony věcí, o kterých jsem musela přemýšlet a dva týdny po přečtení stále přemýšlím. A jako třešničku na dortu tam objevíte i spoustu úryvků z Elizina komiksu, který by mě bavil i samostatně. (Takže pokud by se autorka chtěla pustit do nějaké doplňkové knihy, směle do toho!) 

Jestli tedy váháte kvůli všem těm nadšeným recenzím a bojíte se, že si knihu neužijete, rozhodně nemusíte. Eliza totiž všechnu tu chválu sbírá oprávněně a je vážně tak dobrá, jak všichni píšou.

Autor: Francesca Zappia
Překlad: Anežka Dudková
Žánr: young adult, contemporary
Série: samostatná kniha
Rok vydání: 2019
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 352
Cílová skupina: všichni, kteří mají tvůrčí mysl a rádi u knih přemýšlí
Mé hodnocení: 95 %

Komentáře

  1. Nemůžu si pomoct, ale právě kvůli tolika pozitivním recenzím se mi do ní vůbec nechce :D Ale třeba časem změním názor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ji zkus, já chápu, že se ti do ní nechce, ale ono to za to fakt stojí :)

      Vymazat
  2. Dočetla jsem ji poměrně nedávno a taky se mi líbila. :) A podobně jako ty bych se rozhodně nebránila, kdyby chtělo vyjít třeba i Nestvůrné moře. A to komiksy skoro nečtu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já komiksy taky moc nemusím, četla jsem Srdcerváče a ti mě nějak neuchvátili, ale Nestvůrné moře? Beru hned!

      Vymazat

Okomentovat

Velice děkuji za komentář. Jakmile se dostanu od knihy k notebooku, odpovím na něj. :)