Přeskočit na hlavní obsah

Kdo je vrah? | Rosevine

Taky si někdy říkáte, že zkusíte něco nového? Že dáte šanci úplně odlišné skupině knih, než čtete běžně? Já většinou zůstávám ve známém prostředí fantastiky, klasiky a young adultovek, avšak když mi jednoho dne přišla žádost  o recenzi na prvotinu české autorky Terezy Krupové, rozhodla jsem se ji přijmout a vkročit tím do neznáma.

Protože dávám přednost tištěným knihám, autorka byla tak ochotná, že mi knihu sama vytiskla (běžně se dá sehnat pouze jako e-kniha) a poslala, za což jí ještě jednou moc děkuji. Protože se jedná o celkem úzký svazek, něco málo přes osmdesát stran, vyčlenila jsem si na knihu jedno odpoledne, během kterého jsem se věnovala jen jí, abych ze čtení měla co největší prožitek.

Musím přiznat, že jsem se celkem obávala, jak se autorka své prvotiny zhostí, neboť si zvolila dost těžký žánr. Já sama bych se třeba do detektivky nepustila ani po letech zkušeností, ale chápu, že každý to má jinak a třeba právě tento žánr jde Terce jako po másle.

Téma mě okamžitě zaujalo. Tajná agentka, která se v přestrojení za služebnou vkrade do přímořského hotelu, aby odhalila dávno zapomenutého vraha? Musíte uznat, že to zní velmi zajímavě. A tak jsem se tedy plná zvědavosti pustila do četby.

Hned na prvních stranách se toho ale objevilo až moc, co mě upřímně zarazilo. Sprostá slova by se ještě dala vydržet, neb dobře doplňují charakter postavy, která se tak vyjadřuje… Ale ten slovosled? Měla jsem chuť některé věty proškrtat a přepsat. Jak šla kniha do konce, nesmyslně formulovaných souvětí sice ubývalo, ale stejně se jich v knížce vyskytovalo až moc.

Někdo by možná mohl namítat, že se tyto stylistické chyby jsou dosti subjektivní a autorka mi přišla jen moc osobitá. Ano, ona byla osobitá. Ale až moc.

Ale to není ten důvod, proč jsem byla z knihy zklamaná. Knihy s nízkým počtem stran mi samy o sobě nevadí, ale zrovna toto dílo by se klidně dalo roztáhnout na stovky stran. Takže ve výsledku se mi dostalo jen uspěchané hlavní zápletky bez veškeré omáčky kolem, což mi zkazilo požitek i z jinak celkem slušného příběhu.

Abych jen nekritizovala, musím pochválit čtivost. Nejen díky nízkému počtu stran se mi Rosevine četl opravdu dobře (a to i když pominu fakt, že mě kniha ne vždy bavila).

Pokud by se autorka dokázala více rozepsat, i postavy by dostaly větší prostor, a tak by se skvěle ukázalo to, jak osobité jsou. Ano, to je to správné slovo. Řekla bych, že osobitost této knize asi odpovídá nejlépe.

Nevím, jak mám tuto recenzi zakončit. Z knihy mám velmi rozporuplné pocity. Ano, je to sice autorčina prvotina, měla bych k ní být tedy shovívavá. Jenže ono to nejde, víte? Když vidím, že by to dokázala lépe, musím jí to přece všechno říct. Takže pro příští knihu bych doporučila jediné; rozepsat se tak, že bude potřeba spoustu scén vynechat. Ne naopak.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Výsledek obrázku pro rosevineAutor: Tereza Krupová
Žánr: detektivní
Série: samostatná kniha
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: E-knihy jedou
Počet stran: 83
Cílová skupina: nenároční čtenáři, kteří vyhledávají rychlý děj
Mé hodnocení: 29 %

Komentáře